mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

Van Hong Kong naar Christchurch

HONG KONG-CHRISTCHURCH NIEUW-ZEELAND

Ons leven hing aan een zijden draadje.

Zaterdag stond de doorreis naar Christchurch in ons schema, maar niet voordat we eerst een bezoek hadden gebracht aan Lantau eiland, ongeveer 3 kwartier met de metro verwijderd van Hong Kong.

Hier stond een bezoek aan de Tian Tan Boeddha in Ngong Pingop het programma, de grootste, op een lotustroon zittende bronzen Boeddha in de open lucht.

Ook bezochten we op hetzelfde eiland gelegen vissersdorp Tai O.

Om beide te bereiken werden we vervoerd met eenzelfde gondel als waarmee je tijdens de wintersport naar boven wordt gebracht met als twee bijzonderheden; de sneeuw ontbrak en de bodem was van glas. Op grote hoogte zwevend boven het water en je kijkt door de glazen bodem naar beneden en je ziet dan het kabeltje waar de gondel aanhangt, krijg je toch het gevoel dat je leven aan een zijden draadje hangt.

Onderweg genoten we van het fenomenale uitzicht en spotte ook nog eens onze blauwe vogel op het vliegveld.

Voor zijn innerlijke rust en ruimte was deze Boeddha, die het symbool is van verhoudingen tussen mens, natuur, volk en geloof naar deze hoog gelegen plaats in de bergen gegaan. Dit is niet echt gelukt. De rust wordt tegenwoordig verstoord door de toeristenindustrie die hier op gang is gekomen. Maar tijdens ons bezoek ontbraken nagenoeg de toeristen, die op dit moment Hong Kong in groten getale mijden. Geen bezwaar van onze kant. De voorspelde wachtrijen bij de gondel ontbraken volledig.

Het vissersdorp Tai O was met een shuttlebusje over een prachtige kronkelende bergweg te bereiken. De woningen in het dorp zijn nog in authentieke staat gebleven, behalve de vissersschepen, die zijn uitgerust met de modernste technieken. Je kunt hier echter geen broodje haring of makreel kopen, wat ons dan weer teleurstelde. Alle vis wordt hier gedroogd en in deze vorm aan de man gebracht in de kleine viswinkeltjes.

Na een mooie zonsondergang verruilde wij de hectiek van Hong Kong en de soms in onze ogen overdreven Aziatische vriendelijkheid voor het relaxte, rustige en de no nonsens van Nieuw-Zeeland.

Op schema landden we in Christchurch om hier twee dagen te verblijven in afwachting van ons huis(je) op 4 wielen, dat op 23 oktober klaar zal staan.

Christchurch is nog steeds herstellende van de krachtige aardbeving in 2011. Overal zijn nog herstelwerkzaamheden aan de gang, maar het overgrote deel van de stad is in een nieuw en modern jasje gestoken. Er zijn echter historische gebouwen verloren gegaan, maar gelukkig ook nog een paar bewaard gebleven. Volgens een lokale bewoner vinden er nog steeds onderhandelingen met verschillende verzekeraars plaats of de ontstane schade een gevolg is van de aardbeving of niet. Wij menen ons een dergelijke discussie in Nederland ook te herinneren.

Het voorjaar is hier aangebroken en dan is een bezoek aan de prachtige botanische tuin een aanrader.

Daarnaast bezochten we het museum van Canterbury. Dit museum laat de ontdekking en historie van Nieuw-Zeeland zien. Ook is er een uitgebreide kunstgalerij te bezichtigen.

Toen vandaag de dag het van de nacht verloor was er nog steeds overleg gaande tussen Helios en Pluvius wie er morgen de dag zou gaan verzorgen. Morgenvroeg verwachten wij hiervan het resultaat.

Ps. de foto's voor wie het nog niet had ontdekt; dubbel klik op de kleine foto en vervolgens rechtsboven op volgende.

Mieke

Wat heerlijk dat jullie zo ongestoord hebben kunnen genieten van de toeristische trekpleisters van Honk Kong. Zo'n kans krijg je denk ik niet meer. Mooie plaatjes weer!! Geniet ze verder. Btw weer genoten van je verhaal Dirk! Xxx

Wim de Rooij

Ziet er weer fraai uit. Ben benieuwd naar jullie rondreis. Veel veilige kilometers!!

Leny

Prachtige foto's, mooi verhaal. Wat een enorme boedha!
Veel plezier vanaf morgen in je huisje op wielen, met heel veel mooie momenten.
??

Fred

Mooi verhaal weer, maar wel een cultuurshock. Van korte naar lange broek+jas. Keep 'm rolling.

ellen

Wat hebben jullie en geluk gehad in Hongkong, dat er door de onlusten daar minder toeristen waren. Mia en ik hadden een paar jaar geleden ook graag met de kabelbaan naar boven gegaan. Toen stond er een rij van wachtende mensen waarmee je de hele middag mee kon vullen. Ik moet nog een keer terug voor het prachtige uitzicht wat jullie daar op de berg gezien hebben. Nu lekker met de camper rond toeren, dat heeft toch ook altijd wel iets speciaals. Geniet ervan, ik hoop dat het weer ook een beetje aangenaam is. veel liefs, dikke kus.

Marion

Geniet, de eerste stop met de camper heeft al een prachtig uitzicht zag ik vanochtend op de app, dus kan alleen maar beter worden. enjoy. xxx

Annick

Ho, weer alles opnieuw beleven door de mooie woorden en verhaal, heerlijk!
De Boeddha vergeet ik nooit meer, geweldig!
Jullie laten ons zo genieten, heel leuk om zo "mee te reizen"
Veel plezier verder et BONNE ROUTE.
Bisous.

Cindy

Geweldig om mee te kunnen lezen en wat gaan jullie genieten, stiekem wel fijn als toeristen een beetje angsthazen zijn en ze de trekpleisters vermijden zo hadden jullie de mooiste ervaring :-)
Geniet van jullie mobiele huis en ik kan niet wachten op het volgende verhaal.
Liefs van mij

Willie

Wat een prachtig reisverslag,en wat een mooi land om te zijn.
Geniet er nog even van!!
Gr van ons...