mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

CHRISTCHURCH AKAROA KAIKOURA HAVELOCK

WE ZIJN BEGONNEN.

TRIP MET DE POSTBOOT.

In Christchurch pikten we onze villa op 4 wielen op. Even omdenken van schakelbak naar automaat. Het voetenwerk bleef gelukkig hetzelfde, behalve dat je linkerbeen geen functie heeft. Nadat we de twee lange pierlala’s met hun rubberen armpjes wreed met een elektrische schok hadden gewekt om hun werkt te gaan doen, nl het regenwater vrijhouden van ons uitzicht, vertrokken we naar de eerste de beste supermarkt. Parkeerplaatsen voor campers zijn hier geregeld, dus geen probleem.

Op onze rit naar Akaroa beleefden we vier seizoenen op 1 dag; regen, wind, natte sneeuw en zon. Via een schitterende kronkelweg, waarbij we twee colletjes van de 4e categorie over moesten en op moesten passen dat we niet onvrijwillig in een dal belanden vanwege de harde wind. In Akaroa was het weer niet om over naar huis te schrijven en dat doen we dan ook niet. Akaroa is een klein pittoresk plaatsje met veel Franse inslag. De straten heten hier dan ook Rue de …. Een klein probleem met de koelkast vertraagde onze reis met een dag.

Inmiddels waren de dames en heren weergoden overeengekomen dat het allemaal beter werd. Voor ons reden om te vertrekken richting Kaikoura. Via Highway 7 en door een glooiend landschap waarbij je meer schapen tegenkomt dan mensen bereikten we Kaikoura. De bergtoppen waren hier nog bestrooid met poedersuiker. Volgens de een lokale dame was dit de laatste stuiptrekking van de winter, voordat het lente werd. Dit werd na 2 dagen dan ook bewaarheid. De zon komt hier op vanuit de zee om na een ritje langs de hemel aan de andere kant van het eiland weer in zee te verdwijnen. Gelukkig liep dit met een sisser af. Door de weersomstandigheden was er geen walvisspottoer mogelijk. De walvissen waren letterlijk en figuurlijk ondergedoken. We volgden in de lokale pub de rugbywedstrijd Engeland- Nieuw Zeeland een fenomeen als Duitsland -Nederland bij het voetballen. Fantastisch om een keer mee te maken.

Het verblijf op een camping is erg internationaal, want voor je het weet sta je bloemkool te koken met een Chinees in de gezamenlijke keuken. `Als je er niet bij bent maak je het ook niet mee..` Ondertussen hadden we een trip met de postboot in Havelock georganiseerd. We vertrokken vroeg om de langs de schitterende kustweg naar Havelock te rijden. Deze weg is zo verschrikkelijk mooi, dat je geneigd bent om aan het eind nog een keer terug te rijden. Onderweg zie je honderden zeehonden op de rotsen langs de kust.

De trip met de postboot in Havelock is er een om nooit te vergeten. We vertrokken onder schitterende weersomstandigheden, meer dan 20 km zicht, droog en licht bewolkt. De boot is voorzien van 2x 500 pk-dieselmotoren, die de boot aanzienlijk meer snelheid geven dan de gemiddelde brommert van onze postbodes. De vaartijd inclusief het bezorgen van de post op 7 afgelegen adressen in de Marlborough Sounds is ongeveer 6 en een half uur.

Hier wonen mensen die zich bezighouden met het kweken van de wereldberoemde groenlip-mossel.

De tocht door de Sounds is er een van ongelooflijke schoonheid, die zich moeilijk laat beschrijven en in foto´s is vast te leggen. Hier is de natuur in optima forma aanwezig. Alles wat zwemt en vliegt is hier voorhanden, inclusief de prachtige Gannant, die met snelheden van 100 km per uur in het water duikt om een vis te verschalken. Helaas hadden de dolfijnen een vakantiedag opgenomen. De snaar kan ook niet altijd gespannen staan, zelfs niet voor dolfijnen.

Na dit alles genoten we van een witte Marlborough wijn op een terras met een fenomenaal uitzic

Zalmpje

Super geschreven. Wat een ervaring weer. Fijne reis verder. Kijk uit naar jullie volgende verslag.
Groetjes Sabrina

Agnes

Wat een geweldig verhaal weet. Super leuk om te lezen!

Anne Marie

Wow, wat een indruk

Dick Amstelveen

Mooie verhalen en foto's. Genieten geblazen lijkt mij.

Arjo

Waw Dirk en Mia jullie beleven nog eens wat, we weten van de postboot mar dat is nog wat anders dan een keer meevaren!
Goede schrijfstijl Dirk zo houwe zou ik zeggen! We wachten tot je eerste book uit komt met jullie reisverhalen!!

Mieke

Zo deze fantastische belevenis, weer beeldend opgeschreven, hebben jullie in de pocket. Op naar jullie volgende. ENJOY! Xx

Leny

Ha Dirk en Mia, fijn om weer mee te genieten van je verhaal en de mooie foto's! Vooral de foto's langs de kust doen me helemaal lekkerbekken, wat ontspannend moet dat zijn.
Geniet verder en wij lezen en zien het resultaat wel weer.
Big Hollandse hug van Leny

bert

Genieten met hoofdletters, jammer dat het walvis spotten niet door kon gaan.

Letty

Prachtige foto’s en wat een reis. Het is overal zo heerlijk rustig.

Jennie

Leuk opgeschreven in je eigen kenmerkende stijl. Mooie boottocht. Jammer dat de kuddes van de zee zich niet lieten zien. Toch een keer naar Noorwegen 😊. Geniet ervan

martin en petra

We hebben weer genoten van jullie verslag en de mooie foto's.
Nog een hele fijne tijd.

Marion

Het wachten op een volgend verhaal is beloond met wederom een mooi verhaal 👍😊
Nieuw Zeeland stijgt op de bucket list naar een eerste plaats. Xxc

Annick

Als de aardrijkskunde boeken zo geschreven waren was het leuker leren!!
Chapeau!

Adrie

Lieve Mia en Dirk,
Weer leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien, prachtige reis, blijf genieten en veilig reizen.
Gisteren met Willeke even 50 km weggefietst en vandaag met Arjo, het was nog mooi weer, morgen nog een tochtje naar de Biesbosch en dan komt er meer regen dus deze laatste dagen nog even genieten voordat we volgende week vertrekken.
liefs Adrie

Arnout

Is er ook een goed seizoen: over het weer dan. Het is altijd goed voor wijn. Of zo als onze nieuwe tv ster mag kraaien: "wijnen, wijnen, wijnen"