mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

HAVELOCK ABEL TASMAN POHARA WESTPORT

HAVELOK-POHARA-WESTPORT.

ABEL TASMAN NATIONAAL PARK.

We zijn doorgereisd via het Abel Tasman Nationaal Park naar Pohara dat aan de Golden Bay ligt in het verre noorden van het Zuid Eiland.

Maar dit gebeurde niet eerder nadat we een wijntoer hadden gemaakt in de Wairau Valley in Marlborough County, de bekendste wijnstreek van Nieuw-Zeeland en beroemd om zijn fameuze Sauvignon Blanc.

Je kunt deze 34 kilometer lange toer met je eigen auto maken. Je bezoekt dan minimaal 7 wijngaarden, waar je gemiddeld 6 wijnen kunt proeven. Maar ook hier in Nieuw-Zeeland is het verboden om met alcohol achter het stuur te kruipen, dus wil je niet alle wijn uitspugen is het verstandig om een toer te boeken. Wij werden niet enthousiast van de gedachte om in een bus mee te gaan met meer dan 18 wijntoeristen. Maar de campingbaas bracht uitkomst. Hij regelde via via een kennis van een kennis, die ons samen met een Canadese dame en een Engels echtpaar rondreed langs de wijngaarden. Na al dat geproef werd het heel gezellig in het privébusje.

Na afloop aten we een heerlijke groenlipmossel maaltijd met een uitstekende Sauvignon Blanc.

Slapen was deze nacht geen enkel probleem.

Via Nelson en Highway 60, die niet breder is dan onze provinciale wegen en soms smaller, reden we de volgende morgen over de Takaka Hill, een col van de 1e categorie naar Pohara. Wil je niet aan het eind van de rit alle kastjes van je camper opnieuw inrichten, je bloeddruk omhoog laten lopen en je hartslag onder de 70 houden, sla dan snelheidsadviezen bij bochten niet in de wind en laat het woord slow niet te snel onder je camper doorgaan.

Zoals waarschijnlijk bekend is de nacht donker maar hier in Nieuw-Zeeland is het echt donker, waarbij je geen hand voor ogen ziet, maar gelukkig aan het eind van je arm een duim en vier vingers ontdekt.

Nadat het weer licht was geworden liepen we 2 wandelingen in het Abel Tasman park. Eén van deze wandelingen voerde ons over paden door het schitterende dichte regenwoud en soms door rivieren waarna we de Wainui waterval bereikte. Onze wandelstok gaf onze andere twee wandelstokken een extra steunpunt bij het klauteren over de rotsen en ongelijke ondergrond. De waterval stelde ons niet teleur; het water viel ook hier naar beneden. Prachtig, zomaar ergens in de middle of nowhere. Een andere wandeling bracht ons naar de Te Waikoropupu bronnen. In het kristalheldere water borrelt het overal alsof het hele meer aan het koken is. Aan het begin van de wandeling is een prachtige Maori kunstgalerij ingericht.

Always take the scenic route, especially if you’re lost. Deze tekst lazen we op het hippie campertje naast ons. De andere dag tijdens onze rit naar het Farwell Spit natuurreservaat nog verder richting het noorden werd deze tekst waarheid voor ons. Het eerste klopte en het tweede ook. Na een koffiestop Collingwood, een dromerig plaatsje met herinneringen aan onze jeugd; de hippies en kunstenaars wonen hier nog altijd, verdwaalde we en reden over een doodlopende gravelroad met als gevolg een kilometer achteruit over dezelfde scenic road. Na de weg te hebben gevraagd aan twee zeer vriendelijke lokale bewoners, belandde we in Puponga, waar we verrast werden met een fenomenaal uitzicht op strand van Farwall Spit.

Na weer een donkere nacht en met de tekst in ons achterhoofd van het campertje, reden we door een schitterende vallei, over heuvels, bergen en door dalen, ook hier is er geen heuvel of berg zonder dal, naar Westport voor een overnachting.

Hans

Mooi verhaal. Helemaal in stijl.

Bert

Geniet van jullie verhalen.

Leny

Weer erg genoten van je verhaal! Die wandelingen in het Abel Tasmanpark geven een mooi beeld van de verrassingen op jullie reis. Op naar de volgende belevenissen die verhaald kunnen worden! ?

Mieke

Verdwalen kennen we niet Dirk en Mia. We rijden hooguit anders??

Monique

Mooi verhaal weer, en mooie foto’s. Geniet lekker verder, groetjes

Anne Marie

Prachtig verhaal weer!

Wim

Ziet er weer netjes uit. Dirk, dacht even dat je gestopt was met drinken, maar dat is dus niet zo. Geniet er beiden nog lekker van.

Annick

Weer een mooie résumé, leuk om jullie zo te volgen.
Helaas gaat de fotosblog niet open deze keer... geen idee waarom!
Veel plezier verder xxxx

Dirk

Daar wordt nog aan gewerkt Annick

Letty

Klinkt weer erg mooi allemaal.

Marion

Prachtig vadertje en Mi'tje! Wat een prachtige reis! Positief jaloers ??

martin en petra

Wij hebben weer genoten van jullie verslag en de mooie foto's.
we blijven jullie volgen. groetjes.

Arie

Mooi verhaal en mooie foto’s. Geniet lekker verder, groetjes

Fred

Weer een heerlijk verslag, alleen kreeg ik het idee dat de alcohol daar wat langzamer werkt. Niet gewend dat Dirk verdwaalt??

Henk

Tja zo'n camper is mooi, maar op de motor had gewoon kunnen draaien. Slim zo'n privé tour nu weet je tenminste hoe de wijn smaakt. Mooie reis zo.

Carla

Dit moois hebben wij dus allemaal gemist in 1995. Onze reis toen lag helemaal klaar. Helaas, dezelfde tijd moesten wij voor het water vluchten. Het is er nooit meer van gekomen helaas.
Via jullie foto's en verhalen reis ik een beetje mee.
Er zijn nog een aantal weken te gaan. Geniet. Groet Carla

Bix

Ja Mia, het is gelukt.
Heel erg leuk, om op deze manier een beetje mee te reizen en de verhalen van manlief, zo heb ik begrepen, zijn erg leuk om te lezen!
Al 23 dagen onderweg?! Voor mijn idee zijn jullie nèt vertrokken!
Gelukkig heb je nog ruim 4 weken voor de boeg.
Begreep ik nou dat jullie een aantal jaren daar gewoond hadden?
Als kind, of toen jullie al getrouwd waren?

Nog heel veel plezier daar en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen (èn foto's) natuurlijk.

Jennie

Mooi! De trips en de manier waarop het is beschreven . VEEL plezier nog.