mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

Westport Henmar Springs Timaru

WESTPORT-HANMER SPRINGS-TIMARU

De westkust laten we voorlopig links liggen.

Op een schitterende locatie vlak aan het strand vonden we onze camping en besloten om er twee dagen te blijven. Het was er prachtig weer. Prima voor een ingeplande rustdag voor wat huishoudelijke werkzaamheden. Omdat je nu eenmaal niet je hele gaderobe voor 5 weken meesjouwt naar de andere kant van de wereld, werd er tussendoor gewassen. Zon en een lichte zeebries maakte een wasverzachter overbodig. Het stofzuigen beperkte zich tot het uitvegen van de camper met een bezempje. Over deze rustdag niets dan goeds te melden. Een strandwandeling in de avond met als sluitstuk een ondergaande zon. Nou is dat niet zo spectaculair, want dat doet onze warmtevriendin n.l. over de hele wereld. Maar hier was nog iets bijzonders aan de hand volgens ons, n.l. de zon en de maan staan hier zo dicht bij elkaar dat je ze in één oogopslag kunt zien. Het lijkt of ze vijftig meter uit elkaar staan. Na de zonsondergang kijk je naar een overweldigende sterrenhemel. De sterren staan van horizon tot horizon en hoe langer je kijkt, worden het er steeds meer, waarbij het lijkt alsof ze steeds dichterbij komen. Na geslapen te hebben in dit 10.000 sterren hotel, werd nog even gebeld met de dames en heren weergoden, omdat gedane beloftes niet werden nagekomen. De heer Pluvius voerde de boventoon en zou de aankomende dagen gaan regeren langs de westkust. We besloten de westkust te laten voor wat hij was en onze route te verleggen naar de oostkust.

Via een prachtige route over heuvels en door valleien bereikten we Hanmer Springs en zoals de naam al doet vermoeden, een plaatsje in de bergen vol met bronnen en spa’s. Onderweg veel natuur die steeds groener wordt met het beginnende voorjaar. De overdadige gele brem geeft er nog eens een extra contrast aan.

Ook duizenden schapen kom je hier tegen, n.l. in de groene weide, op de berghellingen, in de winkels, in vrachtauto’s en op je bord. Voorwaar een veelzijdig dier.

In Hanmer Springs boekten we twee nachten omdat de Conical Hill track, zo heten hier nu eenmaal wandelpaden, op de lijst stond. Via een mooie kronkelklim bereikten we het uitzichtpunt en werd onze klim beloond met een prachtig uitzicht over Hanmer Springs. De wandelstokken beschermde wederom onze enkels en andere ledematen tegen ongewenst vervelend letsel. Na de afdaling verwende wij de spieren met een bezoek aan een met bronwater gevulde hottub met daarna een wijntje en dit alles leverde een weldadige nachtrust op.

Na een heerlijk ontbijtje vertrokken we richting Timaru.

We kozen voor de inland scenic route no. 72 om de stad Christchurch te omzeilen. Zoals ongetwijfeld bekend bestaan er twee soorten bochten n.l. een linker en een rechter. Tot nu toe geen bijzonderheden, maar hier knoopt de wegontwerper deze bochten aan elkaar en zo ontstaat een kronkelweg, waarbij het stuur in je camper enige uitkomst biedt om niet naast de weg te belanden.

Timaru is een levendig havenstadje met de schitterende Caroline Bay. Een dagje overstaan was hier dan ook geen straf met de zon hoog aan de hemel en 25+ graden. Met de uiterst vriendelijke en gezellige lokale bewoners vier je hier op vrijdag het weekend, waarbij het lijkt of men het gehele weekend in één keer op vrijdagavond viert. Morgen zakken we verder af naar het zuiden om te proberen de heer Pluvius voor te blijven.

Jeanette

Prachtige reis Dirk en Mia! X

Bert

Geniet van jullie verhalen.

Agnes

Iedere X een feest om te lezen! Enjoy your journey!

Amy

What a wonderful time you are enjoying together. Can’t wait to see you both! X x

Marion

Jullie hebben maar een nare tijd zeg, getsie....
??

Arie

Geniet van jullie verhalen.

Anne Marie

Wat een genot die verhalen te lezen, ik geniet mee van jullie reis

Annick

Op en rustige koude en natte zaterdag jullie zonnige verhaal te lezen, het doet goed!

Jeroen

Leuk!

Elma

Het is steeds weer optimaal genieten van jullie verhalen en foto’s.
Wat een prachtige reis!

Arjo

Leuk verhaal Dirk je moet echt aan een reisboek gaan denken!

Henk

Dit heet geloof ik "onthaasten" mooi werk!

Carla

Dirk en Mia wanneer schrijven jullie de verhalen? Ter plekke of ''s avonds voor het slapen gaan? Het kost best tijd. Maar de verhalen en foto''s zijn prachtig. Trouwens ik vind dat het nu wel tijd wordt om in de Blauwe Vogel te stappen richting Amsterdam. Grapje. Tjéeee wat blijven jullie lang weg.!!!! Gelijk hebben jullie.