mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

TIMARU DUNEDIN TE ANAU

TIMARU-DUNEDIN-TE ANAU

Trip naar Doubtful Sound.

Achterhaald door de vazallen van Pluvius.

Vooraf: Wij vinden het ontzettend leuk om jullie reactie’s te lezen. no worry’s

Omdat we nauwlettend de heer Pluvius in het snotje hielden via de moderne techniek reden we vanuit Timaru over Oamaru naar Dunedin voor een eerste stop op weg naar een van de meest zuidelijkst gelegen steden van de wereld, Invercargill.

We reden via de toeristische route langs de kust naar Oamaru. Waarom dit de toeristische route wordt genoemd, werd ons niet geheel duidelijk. Je komt er n.l. geen toerist tegen, zelfs geen verkeer, maar het was een ongekend prachtige weg.

Op een schitterende plek hoog op de kust weg met een magnifiek uitzicht lastte we de lunchstop in.

Halverwege Oamaru en Dunedin liggen op het strand de Moeraki Boulders. Dit zijn een soort van grote ronde stenen die verspreid over het strand liggen. Ze zijn bijna perfect rond met een omtrek van zo’n 4 meter. Een toch wel apart gezicht, waar we meer van wilde weten, aangezien deze stenen op het strand in Rhenen niet voorkomen. Navraag leerde ons dat deze stenen 60 miljoen jaar geleden op de zeebodem zijn ontstaan, omdat kalkzouten zich geleidelijk ophoopten. Maar waarom deze stenen juist hier op het strand liggen, bleef onbeantwoord.

Na deze kennis tot ons genomen te hebben reden we verder door het “schilderij met schapen” dat Nieuw-Zeeland heet. Aan het eind van de middag bereikten we Dunedin, de tweede stad na Christchurch op het Zuider Eiland. De stad doet een beetje Schots aan en lijkt op Edinburgh, wat ook weer niet zo raar is, want Dunedin is gesticht door de Free Church of Scotland. Het beroemdste gebouw van de stad is het prachtige centraal station.

Met een stijgingspercentage van 35 % mag Baldwin Street in Dunedin zich de op één na steilste straat van de wereld noemen. Wij lieten deze helling eerbiedig links liggen. De camper parkeerden we voor de overnachting op een horizontale plaats.

Lang hadden we Pluvius op het verkeerde been gezet, maar een aantal van zijn vazallen had ons toch ontdekt en kieperden zij tijdens de zondagochtend koffie en de verdere dag plensbuien over ons heen.

Via de Catlins Wetlands, waarbij we onze voeten tijdens een wandeling droog konden houden en de boeren hun schaapjes ook op het droge hadden, reden we richting Invercargill. Deze stad is eigenlijk geen stop waard, tenzij je bij de meest zuidelijke Burger King van de wereld een frietje wilt eten. Volgens ons een stad van auto- en tractorhandelaren.

Snel door langs alweer een adembenemende kustroute naar Te Anau, van waaruit we, na een overnachting, de tocht naar Doubtful Sound zouden gaan ondernemen.

Doubtful Sound is het diepste fjord in het Fiord National Park aan de Tasmanzee. Met onze vrouwelijke gids Debby, die ook schipper van de boot en chauffeuse van de touringcar was, begonnen we onder schitterende weersomstandigheden, pluvius was even het spoor bijster, aan een onvergetelijke cruise. Behendig stuurde Debby de snelle catamaran over het Manapourimeer. Nog behendiger stuurde Debby de touringcar over een op en afgaande gravelroad via de Wilmot Pas naar Deep Cove. Het werd stil in de bus en hier en daar liep de bloeddruk van een paar medepassagiers behoorlijk op. Debby nuchter “De rit terug is ongeveer hetzelfde. No worry’s “

Dan begon er een cruise door waarschijnlijk het mooiste landschap wat er op deze aarde te vinden is.

Onbeschrijfelijk en overweldigend is de schoonheid van de natuur, de rust en ruimte. De stilte die er heerste, nadat Debby de motoren van de boot stopte, was overweldigend. Minutenlang waren we sprakeloos. De sluiters van onze fototoestellen maakten overuren maar zwegen ook voor een minuut of vijf. We vragen ons nog steeds af of de foto’s vast kunnen leggen, wat je hier aan natuurgeweld aan je langs ziet komen.

Helaas lieten de dolfijnen en zeehonden zich niet zien, maar bleef het bij een viertal blauwe pinguïns.

Stil van al deze onvergetelijke momenten, verlieten we dit paradijselijk gebied om terug in Te Anau bij te komen en na te praten in de plaatselijke pub.

Jeroen

Superduper-cool!:)

Mieke

Ja,het is daar adembenemend mooi.genieten dus voor jullie ?

Leny

Wat een prachtige reis maken jullie, erg jaloersmakend! Geniet volop verder, ik geniet mee via de mooie foto's. ?

Mieke

Lieve Dirk en Mia wat maken jullie een mooi reis!. Die grote ronde keien zijn gewoon parels!. Die Pluvius is ook overal he. Geniet ze verder! Xx

Dick Amstelveen

Geweldig deze reis. Fantastisch om dit allemaal te zien. Veel plezier nog.

martin en petra

We genieten van jullie mooie reis. Mooie foto's en goede verhalen.

Arjo

Bedankt Dirk voor dit mooie verhaal van jullie belevenissen!

Annick

Weer heerlijk om jullie te lezen...
Dunedin, wat een herinnering!! Een "slimme" cruisegenoot ging wel de steilste straat heel snel op...
Dat lukte aardig maar de afdaling eindigde in een ambulance...dom toch?

Bert

Die trip staat ook nog op ons lijstje, misschien over twee jaar.

Marion

Met stip op 1 op the bucket list!

Menno

Wauw wat een plaatsjes, en natuurlijk leuk om er een leuk verhaal bij te lezen. ?

Henk

Wederom een prachtig omschreven avontuur. Aan de hand van verhaal proberen beeld te krijgen maar de plaatjes zijn mooier. Ik zag dat jullie ook nog achter the Berverly Hillbillies reden?