mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

Queenstown Oamaru Omarama Mount Cook

Queenstown Oamaru Omarama Mount Cook.

We zijn aangekomen bij het Lake Tekapo, waar regen en windkracht 7 de golven opzwepen en ze te pletter laten slaan op het strand. Mooie middag om weer eens wat te schrijven.

De rit naar Queenstown voerde ons langs het Wakatipu meer. De route was er weer een uit duizenden. De sluiter van het fototoestel draaide opnieuw overuren. We snoven voor zover dat lukte alles weer op, waarbij de foto´s later ongetwijfeld behulpzaam zijn voor de herinneringen. Queenstown ontstond in de goudzoekerstijd, rond 1860. Queenstown is nu een toeristenplaatsje geworden, je raakt hier niet snel de weg kwijt, wel je geld.

Het is the place to be voor extreme sporten, je vindt hier bijv. de allereerste bungeejumpbrug. We hebben de waaghalzen aanschouwd en het daarbij gelaten. Want om nou met een elastiekje om je enkels naar beneden te springen met in gedachte dat ook de rek bij dit elastiekje er wel eens uit zou kunnen zijn, nou nee.

Omdat we hadden gelezen over het Victorian Festival in Oamaru besloten we de volgende dag daarheen te gaan. Via een prachtige route met vele weidse vergezichten, waarbij je bewust wordt van de gigantische ruimte die er in dit land is. Alleen laagbouw, geen torenhoge flats, maar woningen die doen denken aan vakantiebungalows. We boekten 2 nachten in Oamaru. Hier vind je nog vele gebouwen uit de Victoriaanse tijd. Tijdens dit festival gaan veel mensen gekleed in Victoriaanse kleding uit de 18e eeuw. Er rijden (zeer) oude auto’s over straat, er is een optocht en een tentoonstelling in een gallery. We genoten van deze levendige voorbije tijd.

Oamaru bezit ook een kolonie blauwe pinguïns, die in de avond bij het vallen van de duisternis met honderden vanuit zee aan land komen om te overnachten. Je kunt dit spektakel van dichtbij bezoeken, maar uit respect voor de dieren mogen er geen foto’s worden gemaakt.

Kennelijk waren een 6-tal snoerloze en snaterende wekkers op de hoogte dat we moesten vertrekken richting Mount Cook Aoraki National park. Rond 7 uur liep het zestal rondom de camper met het verzoek om op te krassen.

Met een nachtstop in Omarama bereikten we het National park, maar niet nadat we onderweg een echte hoefsmid hadden bezocht en een plaats waar nog Maori schilderingen in een rotswand te vinden zijn.

We maakten een wandeling in een adembenemende rotsformatie, de Clay Cliffs. Een natuurfenomeen bestaande uit hoog oprijzende pilaren van zandsteen.

Langs Cromwell het centrum van de appel, peren, abrikozen en pruimen teelt bereikten we de weg langs het Pukaki meer richting Mount Cook.

De bergtoppen waren hier bestrooid met witte poedersuiker, maar hoe verder we het dal in reden hoe meer wolken besloten om toch wat lager te gaan hangen, waarbij ook de machtige berg Mount Cook onder een witte wattendeken verdween.

De lucht werd donker en donkerder en we vermoede een weersomslag. Dat beloofde nog wat voor de wandeling over de Hooker Valley track. Ons vermoeden kwam uit, het werd kouder en kouder tot er zelfs sneeuwvlokken uit de lucht dwarrelden. Tijd dus om de trui, fleecejack en regenjack allemaal tegelijk aan te trekken voor de tocht door een bijzonder landschap. Ook hier is de opwarming van onze aarde waar te nemen. Kon je voor 15 jaar geleden tot aan de voet van de Tasman gletsjer lopen, dit is nu niet meer mogelijk. Het einde van de gletsjer heeft zich teruggetrokken en is er een gletsjermeer ontstaan.

Na afloop van de wandeling smaakte de warme chocolade met ......., uitstekend.

Hans

Mooi verhaal Dirk. Alsof we erbij zijn.

Marion

Tja, wederom prachtig zeg! Wat een mooie reis

Letty

Zeer afwisselend allemaal, leuk.

Stefan

Met ieder leuk verhaal en de bijbehorende prachtige foto's, krijg ik enorm veel zin om het allemaal eens zelf te gaan aanschouwen! Voor nu geeft het in ieder geval weer een mooi moment om weg te dromen, terwijl ik achter mijn werk pc zit.

Mieke

Jullie maken veel herinneringen. Fantastisch verhaal weer Dirk.
We wensen jullie daarbij veel zonnige momenten. Xxx

Leny

Ik sluit me volledig aan bij de vorige sprekers, het weer prachtig allemaal. Geniet nog verder! ?

jeroen

Werkt elke keer supergoed: Verhaal in combinatie met de foto's. Ik vind het leuk om eerst te lezen en dan de foto's te kijken: dan snap je precies wat je ziet. Leuk!

Anne Marie

Wederom geniet ik van de verhalen en de foto's, Wat een reis maken jullie!

Annick

Jullie maken iedereen jaloers hoor...of was dat de bedoeling :)
Schitterende verhalen, alles van dichtbij meebeleven is heerlijk..

Henk

Rum!