mia-en-dirk-nieuw-zeeland-2019.reismee.nl

HONG KONG IMPRESSIE

DE KOP IS ERAF.

Hotel omgeboekt, was achteraf een goede keuze.

Op 13 oktober zijn we vertrokken voor een reis naar Nieuw Zeeland. Naar aanleiding van de berichten uit Hong Kong besloten we nog snel voor vertrek ons hotel om te boeken naar een wat rustigere wijk buiten het centrum.

Onze blauwe vogel bracht ons met een topsnelheid van 1107 km per uur, wat volgens onze ervaringsdeskundige best snel was, in een record tijd naar Hong Kong.

Omdat er ’s-avonds een verplichte hardloopwedstrijd tussen politie en het aanwezige publiek was georganiseerd, waarbij deelname verplicht was, besloten wij niet naar de stad te gaan. Want als we ergens een hekel aan hebben is het aan ge-ren en gevlieg in de vakantie. De slogan “Ben je er niet bij maak je het ook niet mee” lieten we deze keer voor wat die waard was. Goed dat we hadden omgeboekt.

De volgende morgen geïnformeerd hoe de situatie in de stad was. “No problems sir. You can go to the town, also in the evening”

Omdat Hong Kong een haven is en havens nu eenmaal de gewoonte hebben om aan het water te liggen stapten we aan boord van een schip om een haven toertje van een uur te maken. Zo krijg je een prachtige indruk van deze immense stad. Omdat horizontaal bouwen op een dergelijk klein stukje grond niet zo handig is, wordt hier alles verticaal gebouwd. Honderden torenflats zijn hier letterlijk uit de grond gestampt met tussen de 60 en 100 verdiepingen. Zelfs de bussen en trammetjes hebben 2 verdiepingen en wegen worden in lagen over elkaar gelegd.

Maar om met een bekendheid te spreken,” Elk nadeel heeft ook een voordeel” ;

De toeristen stroom was zodanig afgenomen, dat het bij het bezoek aan de Peak, een fenomenaal uitzichtpunt over de stad, ontbrak aan rijen toeristen. Dit gold overigens voor alle bezienswaardigheden. Met een collega pontbaas voeren we van Kowloon naar Hong Kong eiland voor adem benemende tocht door de bergen via de badplaats Repulse Bay naar Stanley Market.

Alle wereldmerken op het gebied van kleding en accessoires worden in gigantische warenhuizen en schitterende winkels aangeboden. Hong Kong heeft het allemaal.

Maar in schril contrast staat dan de lokale man/vrouw die op de (avond) markten zijn/haar waren aan de man probeert te brengen, kennelijk in staat om het geweld van de wereldconcerns te weer staan. Middenin het bombastische en mondaine Hong Kong eiland staat de Man Mo tempel, die de God van de literatuur en de God van de krijgskunst eert. De combinatie ontging ons enigszins. Maar eenmaal binnen in de tempel was je binnen 15 minuten voor een hele week high, zoveel wierook werd er gebrand. Om dit uit de neus te spoelen belanden we per ongeluk in een lokaal biercafé met niets anders dan lokaal bier van uitstekende kwaliteit.

Marion

Vadertje, wat een fantastisch verhaal. Jij kan echt super leuk schrijven, alsof we erbij zijn.
Nu nog net zo foto geniek worden als dat je kunt schrijven

Marion

Heptie gewoon de smiley niet opgeslagen achter laatste woordje, pfffff. Bij deze alsnog: :-)

Menno

Wederom een heel leuk verhaal. Kijk uit naar het volgende avontuur ?

Leny

Ha vriendjes!
Leuke verhalen en prachtige foto's! Ik hoop oprecht dat je niets meekrijgt van de rellen daar.
Maar om nou meteen te opteren voor een rol in de nieuwe Titanicfilm is wel wat ambitieus hoor Dirk ?. Veel plezier en big hug....

Adrie

Bedankt voor je leuke humoristische verhaal, met Marion eens dat je leuk schrijft. Geniet van jullie verdere tochtjes en bezienswaardigheden. Lieve groetjes

Arjo

Tjonge wat een schrijver is die man die kan er zeker wat fan?.
Doorgaan zo Dirk !!?

Letty

Toch wel apart om daar te zijn in deze tijd. Mooi verhaal weer Dirk, ga zo door.

Mieke

Ik hou va je lichte humor Dirk. Wat heb je jullie fantastische ervaringen weer beeldend verwoord. Genieten! Xxx

Anne Marie

Wat een verhaal, en dit is nog maar het begin! Geniet!

Martin en Petra

We genieten weer van jullie mooie reis.
Nog veel plezier.

Bert

Prachtige foto's en een heerlijk verhaal. Kijk uit naar de volgeende

Jos en Tiny

Leuk om jullie verhalen te lezen en de kleurrijke foto's te zien. "Reis Mee" is echt meereizen :).
Geniet van jullie avontuur ! Groetjes uit Rhenen

Monique Cijs

Leuk om zo mee te reizen, mooie impressie van HongKong, geniet ervan en groetjes van ons

Ad

Mooi om jullie zo te volgen fijne tijd daar met veel mooie verhalen

Cees Geensen

Prachtig verhaal Dirk. Je schrijft zo goed, dat als je terug bent wel een boek kunt schrijven. Nog heel veel plezier?

Jeanette

Mooie impressie van Hong Kong. Bedankt voor de reistips, ik mag ze wel gebruiken hè? Ik kijk uit naar de volgende verslagen. Veel plezier Dirk en Mia! ?

Babette

Klinkt goed. Lekker genieten, maar niet te veel bier via je neus naar binnen werken hoor ?

Jen

Fijn dat jullie toch nog veel van de stad konden zien. Succes met de volgende etappe

Henk

Geen behoefte om mee te doen aan die hardloop wedstrijd begrijp ik. Was een goede oefening geweest voor de WPFG. Alle gekheid op een stokje, mooi verhaal. Geniet!

Carla

Leuk om na zoveel jaren weer door Hong Kong te dwalen.
Groet en veel plezier met jullie avonturen.

Annick

Late reactie wegens bronchitis...;(
Super leuk geschreven, ik kon alles herbeleven.
HK is heel bijzonder.
Jullie gaan zeker volop genieten!!
Dikke knuffels.

Jeroen

Erg leuk! Alsof je erbij bent:)

Agnes

Super leuk om jullie te volgen! Als thuisblijver leest jullie verhaal makkelijk weg en lijkt het net of we er een beetje bij zijn! Was dat maar zo ;-). Veel plezier en we kijken uit naar het volgende blog!

Peter Cijs

Net terug van een business reis aan China, zaterdag was voor ons een "rustdag" in Hong Kong.
Zelfde ervaringen als jullie, rustig kunnen wandelen, varen en de stad heerlijk kunnen bekijken. Mede door demonstraties (waar wij bijna niets van mee hebben gekregen) veel minder toeristen. Was genieten en succesvol, nu weer @home.
Geniet van jullie reis, wij volgen de verslagen. Groetjes uit een koude Achterhoek!